Prof. dr hab. Mirosław Chaberek

Twórca sopockiej szkoły logistyki, Kierownik Katedry Logistyki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwach: Transportu i Budownictwa, Transportu oraz Infrastruktury

Prof. dr hab. Mirosław Chaberek

Przebieg kariery naukowej

  • 1969 - 1973 Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Sopocie/ Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Transportu
  • 1973 - 1978 Podyplomowe studium pedagogiczne i kursy zastosowań matematyki (PAN) oraz z zakresu teoretycznych podstaw oraz wykorzystania technicznych środków dydaktycznych
  • 1978 - doktor nauk ekonomicznych
  • 1989  doktor habilitowany nauk ekonomicznych
  • 2003 - tytuł naukowy profesora w dziedzinie nauk ekonomicznych.
  • 1973 - 2021 praca naukowo - dydaktyczna w Uniwersytecie Gdańskim. W latach  1973-1988 na stanowisku asystenta i adiunkta w Zakładzie a następnie w Katedrze Ekonomiki i Organizacji Transportu Kolejowego i po roku 1990 na stanowisku dr hab., profesora nadzw. i profesora w Katedrze Logistyki. Od roku akad. 1995/1996 Kierownik Katedry Logistyki UG na Wydziale Ekonomicznym

Pełnione funkcje, członkostwo w organizacjach

  • Kierownik Katedry Logistyki Uniwersytetu Gdańskiego (od 1.10.1995 do 30.09.2020)
  • Prodziekan Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (2002-2005)
  • Inicjator i współorganizator, Kierownik Katedry Logistyki na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w latach (1998 – 2016)
  • Współtwórca i Kierownik Katedry Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu (2009 – 2018)
  • Profesor Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej (2001 – 2009)
  • Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, później Ministerstwie Transportu oraz Ministerstwie Infrastruktury (2005 – 2008)
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Oddział Gdańsk. W latach 1978- 1982 członek Komisji Transportowej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
  • Członek Towarzystwa Konsultantów Polskich (1985 do 1990)
  • Polskie Towarzystwo Logistyczne (od 1995). W latach 2002-2005 członek Zarządu Głównego PTL. Od 1999 r. do 2002 r. Przewodniczący Oddziału Gdańskiego PTL
  • Doradca Sztabu Problemowego Zespołu Konsultacyjno – Koncepcyjnego przy Dyrekcji Generalnej PKP, Biuro Restrukturyzacji (1997 – 1998)
  • Członek Rady Konsultacyjnej PKP Dyrekcja Trakcji i Zaplecza Warsztatowego (1998)
  • Członek Zespołu do opracowania programu poprawy sytuacji gospodarczej i rozwoju spółek Grupy PKP (2002 -2004)
  • Konsultant, doradca Biura Restrukturyzacji Dyrekcji Generalnej PKP (1996-1999)
  • Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej Centrum Naukowo Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (2000 – 2004)
  • Członek Senackiej Komisji  Organizacji i Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego na kadencję 2002-2005
  • Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk. Sekcja Organizacji i Zarządzania (1999 – 2006).
  • Członek Sekcji Logistyki Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk, w kadencji (2007-2010)
  • Wiceprzewodniczący Rady Techniczno-Ekonomicznej przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego (2004 - do 2006)
  • Członek Sekcji Logistyki w Transporcie Polskiej Akademii Nauk, w kadencji 2007-2010
  • Członek Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (2007 - 2008)
  • Członek Resortowego Zespołu ds. kolei dużych prędkości (2008)
  • Członek Rady ds. transportu kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego (od stycznia 2018, nadal)

Odznaczenia i nagrody

  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, nadany przez Prezydenta RP w styczniu 2020
  • Złoty Krzyż Zasługi (1999)
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej (2017)
  • Medal 100 – lecia Odzyskania Niepodległości (2019)
  • Medal 50 – lecia Uniwersytetu Gdańskiego (2021)
  • Medal 85 – lecia Szkolnictwa Morskiego w Polsce (2005)
  • Medal Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu za zasługi dla Wydziału NEiZ (2008)
  • Laureat Ogólnopolskiego Konkursu „Człowiek Roku – Przyjaciel Kolei”, w kategorii „Polityk Roku” (2007)
  • Laureat Ogólnopolskiego konkursu na najużyteczniejszą pracę dyplomową studentów wyższych uczelni, pod hasłem „Młoda myśl dla kraju”, organizowanym przez m. innymi: Polską Akademię Nauk, Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, Naczelną Organizację Techniczną (1974)
  • Nagrody Rektora Uniwersytetu Gdańskiego (I, II i III stopnia) w liczbie 12

Najważniejsze osiągnięcia naukowe i gospodarcze

  • Twórca sopockiej szkoły logistyki, której główne założenia zostały zawarte w pracach: Makro- i mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wyd Uniw. Gdańskiego 2002, Logistyka informacji w kontrolingu przedsiębiorstwa Wyd Uniw Gdańskiego 2000, Ład logistyczny w gospodarowaniu, Wydaw Uniw. Gdańskiego 2020 oraz w licznych artykułach, referatach i wystąpieniach konferencyjnych
  • Inicjator, promotor i współorganizator dorocznych ogólnokrajowych konferencji „Modelowanie  procesów i systemów Logistycznych” na Wydziale Ekonomicznym UG  od 2000 do 2020
  • Inicjator, redaktor, współredaktor serii wydawniczej Modelowanie procesów i systemów Logistycznych, Wyd. UG, od 2000 roku
  • Inicjator i współorganizator oraz pierwszy opiekun studenckiego Naukowego Koła Logistyki, które zaczęło intensywnie i merytorycznie funkcjonować w UG w nowej rzeczywistości społeczno-gospodarczej po 1980 roku, czego potwierdzeniem była nagroda w prestiżowym konkursie „Czerwonej Róży”.
  • Promotor setek magistrantów i 8 doktorów
  • Organizator pierwszej pracowni informatycznej dla celów badawczych i dydaktycznych na Wydziale Ekonomicznym oraz programu zajęć z informatyki na specjalności „Transport i logistyka”
  • Współautor wielu projektów w okresie realizacji początkowych etapów cyfryzacji kolei i wykorzystania technik informatycznych do optymalizacji pracy kolejowego rejonu ładunkowego, czy też informatyzacji określonych  obszarów działalności eksploatacyjnej, np. Centralnego Biura Rozrachunków Zagranicznych PKP w Bydgoszczy
  • Twórca autorskiej metodyki i programów szkolenia i praktycznego stosowania atestacji, wartościowania stanowisk pracy, wykorzystywania nowoczesnych technik i narzędzi zarządczych, zwłaszcza controlligu, w procesie szkoleń i restrukturyzacji PKP oraz dziesiątek innych przedsiębiorstw różnych branż
  • Autor ponad 60-ciu prac badawczych, projektowych, planów restrukturyzacyjnych  na rzecz transportu i logistyki, wielu opinii, ekspertyz i recenzji  z obszaru kolejnictwa i logistyki, członek wielu zespołów i rad konsultacyjnych, np. konsultant Problemowego Zespołu Konsultacyjno – Koncepcyjnego w Biurze Restrukturyzacji PKP
  • Członek Rad Nadzorczych powstających spółek Skarbu Państwa oraz municypalnych, powoływany przez resort Skarbu Państwa 
  • Podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, później w Ministerstwie Transportu oraz Ministerstwie Infrastruktury (2005 – 2007) Doprowadził do powstania Rządowej strategii dla transportu kolejowego do roku 2009 z perspektywą do 2013. Dokument przedstawiał strategiczne założenia kształtowania instrumentów polityki Państwa oraz sposoby i zakres rekonstrukcji narzędzi organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych w odniesieniu do polskiego kolejnictwa, a w szczególności długoterminowego programu, wypracowanego przy współpracy z Ministerstwem Finansów, likwidacji ogromnego historycznego zadłużenia przedsiębiorstwa PKP, które borykało się z poważnymi problemami płynnościowymi, w związku z czym, od początku 2006 roku w Grupie PKP wprowadzono podstawowe elementy zarządzania kryzysowego, uruchomiono zupełnie nowy, przyjęty ustawowo przez Sejm, mechanizm finansowania utrzymania i rozwoju kolei, tzw Fundusz Kolejowy.
 

Inne istotne inicjatywy i działania z okresu służby ministerialnej, mające odzwierciedlenie w stosownych dokumentach i ciągłości ich realizacji przez Grupę PKP zwłaszcza po 2015 roku to:

  • projekt Jednolitego systemu taryfowego, którego finalnym elementem miał być Wspólny bilet oraz zracjonalizowany model ustalania stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej 
  • zarys programu rozwoju w Polsce kolei dużych prędkości oraz rozwoju przewozów intermodalnych
  • program odnowienia współpracy kolei regionu euroazjatyckiego, w zakresie odbudowy połączeń kolejowych na trasie dawnego Jedwabnego Szlaku. Przygotowane stosowne porozumienie w tej sprawie podpisały zarządy wszystkich krajów z wyjątkiem (ze względów politycznych) kolei rosyjskich, które nie gwarantowały bezpieczeństwa przejeżdżających przez Rosję ładunków
  • stworzenie pierwszego projektu ustawy o zbiorowym transporcie publicznym, tworzącej nową instytucję organizatora transportu publicznego,
  • zainicjowanie i podjęcie decyzji umożliwiających realizację przedsięwzięć logistyczno - transportowych w Trójmieście, takich jak:
    • budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
    • przedłużenie linii SKM i budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z perspektywą połączenia w przyszłości SKM z PKM przez Orunię , na Górnym Tarasie Gdańska,
    • budowa nowego dworca kolejowego w Sopocie,
    • przekazanie infrastruktury torowej do spółki SKM – która stała się zarządcą infrastruktury kolejowej,
    • przykrycia torowiska kolejowego w Gdańsku, pomiędzy Huciskiem a Węzłem Groddecka, umożliwiające integrację miasta, pod warunkiem zbudowania przez miasto nowego centrum przesiadkowego: tramwaj / autobus/ SKM/ + pojemne parkingi na dachu przyszłej zabudowy kubaturowej nad torami kolejowymi.
  • Od listopada 2015 Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP SA., później członek rady, Przewodniczący Komitetu Strategii PKP SA. Współtwórca Strategii PKP S.A. na lata 2016 – 2020 (z perspektywą do 2023 r.), będącej emanacją na gruncie transportu kolejowego rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Obszar pasji i zainteresowań
Automatyzacja w obsłudze funkcji życiowych człowieka, projektowanie, konstruowanie i majsterkowanie

Motto, które towarzyszyło życiu zawodowemu
Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria
(Ludwig Boltzmann, austriacki fizyk, twórca II zasady termodynamiki)
 

View changelog

Submitted on pon., 05/10/2021 - 00:00 by Importer Automatyczny Changed on pt., 09/13/2024 - 11:15 by Importer Automatyczny